Am aşteptat cu maxim interes publicarea raportului Corpului de Control al domnului ministru PREDOIU, trimis de acesta la IPJ Constanta, în urma evenimentului tragic de la 2 Mai, când un conducător auto, aflat sub influenţa drogurilor, în timp ce conducea un autoturism pe şoseaua care face legătura între Vama Veche şi 2 Mai, a surprins şi accidentat mai multe persoane, dintre care două au decedat!
SNPPC nu a ieşit în comunicare publică pe acest subiect, pentru că am aşteptat, aşa cum am şi anunţat, publicarea raportului Corpului de control trimis la IPJ Constanta de către domnul ministru Predoiu. De joia trecută, am intuit că este ceva în neregulă, în sensul că MAI nu a dat publicităţii acest raport şi a amânat de câteva ori acest lucru. Aveam speranţa, cu toţii, că domnul ministru îşi va ţine cuvântul dat şi va publica raportul, aşa cum a promis public. Nu l-a forţat nimeni să se angajeze la acest lucru, SNPPC chiar a fost plăcut impresionat de această decizie, în premieră în MAI: publicarea unui raport rezultat în urma unui control efectuat de către Corpul de Control.
A venit ziua de 28.08.2023 şi domnul ministru a susţinut o semiconferinţă de presă, în care ne-a prezentat concluzii ale verificărilor efectuate de către Corpul de control şi nu raportul în sine, aşa cum dânsul s-a angajat în faţa opiniei publice.
Concluziile au adus ca noutate demisia insp sef al IPJ Constanta, dispunerea cercetării disciplinare a acestuia, apoi cercetarea disciplinară a şefului Serviciului Poliţiei Rutiere Constanţa, dar şi a unui agent operator 112. Nu s-a mai făcut referire la agentul care a oprit autoturismul în 2 Mai, la ofiţerul de serviciu de la Poliţia Municipiului Mangalia şi la ofiţerul coordonator din acea noapte fatidică, despre dânşii cunoscându-se deja ca sunt cercetaţi disciplinar, dar şi penal.
O altă concluzie, pe care o doream mult mai amanunţită, este cea legată de prevederile legale, de procedurile de sistem, despre care, în treacăt, domnul ministru a făcut menţiunea că prezintă lacune şi vor face obiectul unor modificări , sperăm noi, în bine. Însă, să faci menţiunea că o procedură de sistem are deficienţe şi trebuie corectată, după care să spui că acea procedură nu a fost respectată sau, fiind respectată, a dus la neluarea unor măsuri, care poate ar fi împiedicat dezastrul, este, fără supărare….de noaptea minţii! Adică angajatorul recunoaşte că are probleme cu procedurile de sistem şi cu legislaţia deficitară, dar totuşi trage la răspundere angajaţii că, respectând acele proceduri şi acea legislaţie, repetăm deficitare (aşa a afirmat domnul ministru), au greşit.
Colegilor care vor fi cercetaţi disciplinar sau penal le vom asigura asistenţa juridică (celor care sunt membrii SNPPC) şi vom folosi această declaraţie a domnului ministru în apărarea lor. A mai afirmat domnul ministru, de fapt a recunoscut, că, în acest moment, Poliţia Română nu deţine (noi apreciem că ar trebui să aibe acces) o bază de date referitoare la poliţele RCA. Cu toate acestea, găseşte vină poliţiştilor că nu au verificat dacă autoturismul deţine sau nu RCA. Şi această afirmaţie va fi folosită în apărarea celor cercetaţi disciplinar/penal. Nu putem accepta să fim jertfiţi pe altarul impotenţei politicienilor de a legifera pur şi simplu, cât mai clar, aspecte care ţin, iată, de viaţa noastră, atât cea profesională, cât şi cea personală.
Cireaşa de pe tort a venit când domnul ministru a anunţat, ne este şi frică să scriem …. PRACTIC, DESFIINŢEZ IPJ CONSTANŢA ŞI ÎL VOM REORGANIZA! Credem cu tărie că domnul ministru nu are reprezentarea cuvintelor atunci când le foloseşte. Desfiinţarea? Unde este prevăzută din punct de vedere legal? Reorganizarea în plin sezon? Cu actualul deficit de personal la nivel de IPJ Constanţa? Cu actualul potenţial de pensionare de la nivelul IPJ Constanţa? Domnul ministru cunoaşte că desfiinţarea/reorganizarea presupune punerea la dispozitie a tuturor poliţiştilor? Că trebuie să li se întocmească noi fişe legate de atribuţii şi sarcini? Încă sperăm să fie o nefericită formulare din punct de vedere semantic-gramatical, pentru că dacă nu este aşa, este foarte grav. Iar dacă noi desfiinţăm/reorganizăm toate IPJ-urile, pe fondul actual al războiului din Ucraina, pe deficitul actual de personal, pe lipsa unei predictibilităţi în salarizare, carieră,pensionare, vom face mult mai mult rău decât bine MAI. Înţelegem însă de ce MAI a fost exceptat de la ordonanţa austerităţii: pentru că se vor folosi de acest eveniment tragic pentru a …. tăia! Simplu! Cine va câştiga? Politicianul la puncte electorale! Cine va pierde? Cetăţeanul, care va fi afectat de sincopele unei noi organizări a poliţiei, aşa cum s-a întâmplat când am renunţat la sectorist, când am reorganizat poliţia în mediul rural, când am eficientizat reorganizarea poliţiei în mediul rural şi tot aşa!
A mai afirmat domnul ministru că a constatat personal cum IPJ Constanţa a pierdut lupta cu infracţionalitatea, de 5-10 ani, chiar mai bine. Domnul Despescu o fi aflat ce crede domnul ministru? Domnul Despescu, cel care a fost şeful IPJ Constanţa, în perioada 2014-2015, şeful IGPR, în 2015, şi din 2019 până în prezent secretar de stat pe ordine publică? Solicităm public o reacţie a domnului secretar de stat, vizat direct de această constatare, care este a domnului ministru, nu a noastră. Pe de altă parte, să ai al doilea Centru de reţinere şi arest preventiv din România, ca grad de ocupare, şi să se spună că ai pierdut lupta cu infracţionalitatea……este din nou de noaptea minţii. Domnul ministru tocmai a aruncat la gunoi munca a mii de poliţişti, dedicaţi, oneşti, corecţi, prestatori de mii de ore suplimentare, care au instrumentat sute de mii de dosare şi care au avut în lucru şi au soluţionat mii de dosare complexe. A aruncat la gunoi miile de acţiuni în care s-au salvat vieţi omeneşti, miile de arestări preventive ale unor infractori periculoşi (criminali, tâlhari, violatori….), miile de ore suplimentare în care poliţiştii, în loc să fie alături de familie, au fost la muncă, nu-i aşa – pentru a „merge treaba”. Când, după o carieră de muncă de 25-30 de ani, vine un ministru care aruncă la gunoi totul, singurul sentiment care te încearcă este …..scârba!
Schimbarea procedurilor, modificările legislative, regândirea planului de măsuri pentru litoralul românesc, sunt aspecte care ne interesează de mult timp şi nu de puţine ori am furnizat reprezentanţilor MAI, invitaţi la forurile noastre de conducere sindicală, soluţii.
Militarizarea şcolilor de agenţi de poliţie este o măsură antieuropeană. Domnul ministru îl contrazice pe dl preşedinte Klaus Iohannis, care îşi doreşte o Românie „educată”, promovând recent modificări ale legilor educaţiei în care se prevede actuala modalitate de şcolarizare în şcolile de poliţie. O şcoală militară nu poate produce funcţionari publici cu statut special, ci militari! Militarizarea înseamnă supunere la ordin, pierderea independenţei deciziei asupra curriculei de învăţământ! Militarizarea înseamnă întoarcerea la un sistem totalitar! Atunci când nu suntem capabili să ne impunem, pentru că nu avem argumente, militarizăm, pentru ca, nu-i aşa…ordinul se execută, nu se discută!
Regândirea, reorganizarea IPJ-urilor se vrea a fi făcută cu structuri centrale ale MAI, cu ATOP, în nici un caz cu sindicatele reprezentative şi cu societatea civilă! „Dialogul social” funcţionează perfect la actualul guvern. Nu că ar fi funcţionat şi la precedentele, dar actualul ministru a pus bomboana pe coliva comunicării, dialogului social, negocierii. De fapt, aşa cum am spus mai sus, atunci când nu nu ai forţa argumentului, foloseşti argumentul forţei! Simplu pentru ei, complicat pentru noi!
Restul de propuneri, cele cu testările poliţiştilor, elevilor etc. se încadrează perfect la proverbul PEŞTELE DE LA CAP SE ÎMPUTE, DAR SE CURĂŢĂ DE LA COADĂ! Noi le propunem să se testeze dânşii, politicienii care sunt la conducerea ţării, parlamentari, secretarii de stat, consilierii, toată „crema”. Probabil vor dori să testăm medicii pe mâna cărora ne încredinţăm sănătatea, profesorii pe mâna cărora ne încredinţăm copiii, şefii profesionali şi toate funcţiile de execuţie. Jurnaliştii care vin la conferinţe? Am avut un şef IGPR care ne-a catalogat drept …beţivi! înţelegem că acum am evoluat şi suntem … drogaţi!
Apropo – ştiţi că DRUG TEST ul poate identifca maxim 8 tipuri de droguri din cele peste 140 ?
Domnule ministru,
Nu aţi pomenit nimic sau aţi pomenit doar în treacăt, dând impresia că nu sunt importante în şirul de neajunsuri care a dus la tragedie, despre: deficitul de personal, dotarea precară, dar şi modul deficitar de distribuire al acesteia, permisivitatea legii, eşecul dezincriminării consumului de droguri, modul deficitar de incriminare al traficului de droguri (anexa cu substanţele interzise), părăsirea sistemului de către profesionişti, pe fondul salarizării precare, al îngheţării salariilor, dar şi al incertitudinii modificărilor la legea pensiilor militare, modalitatea deficitară de delegare / detaşare, sutele de ore suplimentare neplătite şi nerecuparate, care duc la oboseală cronică, împiedicarea pregătirii profesionale, o calitate slabă a actului poliţienesc, cumulul de funcţii, în sensul că un poliţist suplineşte în cadrul multor subunităţi personalul lipsă de pe alte linii de muncă, nimic despre lipsa de atracţie a tinerilor în Poliţie, după anul istoric 2023, care a generat 0.5 candidaţi pe loc la şcolile de poliţie, lipsa protecţiei poliţiştilor, logistică şi legislativă, lipsa unui statut modern al poliţistului, cel actual existând din 2002, lipsa totală a unui ghid al carierei, TOATE ACESTEA ALIMENTAND DIN PLIN LIPSA DE PREDICTIBILITATE ÎN CARIERĂ, SALARIZARE, PENSIONARE.
Domnule ministru….55.000 DE POLIŢIŞTI, DIN CARE 8.000 SE POT PENSIONA ORICAND, SUNT ATENŢI LA CEEA CE SE ÎNTAMPLĂ CU POLIŢIA ROMANĂ! 55.000! Deciziile luate pe fondul emoţiei publice/colective, în nici un caz nu denotă profesionalism, din contră…..GRABA VA STRICA TREABA!
Comunicat de presă – SNPPC