Cetățenii reacționează la campania FACIAS: Instituțiile statului sfidează și abuzează românii

Cetățenii reacționează la campania FACIAS: Instituțiile statului sfidează și abuzează românii

Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a demarat recent o campanie și totodată un proiect de cercetare al modului în care românii sunt și se consideră abuzați de către instituțiile statului.

FACIAS a început această această campanie și cu scopul de a face o analiză a prevederilor legale care reglementează răspunderea funcționarilor statului ce comit abuzuri împotriva cetățenilor. Obiectivul principal al acestei analize este de a determina dacă actualul cadru legal este suficient de riguros și acoperitor pentru a sancționa corespunzător astfel de comportamente și pentru a oferi cetățenilor protecția de care au nevoie.

Statul, în esență, are menirea de a proteja și a servi interesele cetățenilor săi. Însă, în multe situații, tocmai reprezentanții statului, adică funcționarii săi, abuzează cetățenii în diverse forme. De la tratamente nedrepte la neîndeplinirea obligațiilor și până la hărțuire, aceste abuzuri subminează încrederea publicului în instituțiile care ar trebui să îi servească.

Încă de la startul campaniei FACIAS foarte mulți cetățeni au reacționat la inițiativa FACIAS și au povestit experiențele pe care le-au avut în relație cu angajații statului din diverse instituții.

Spitalele, unele dintre cele mai abuzive instituții

Mesajele românilor relevă o realitate dezastruoasă: abuzurile statului există în aproape toate instituțiile publice. Daniela, unul dintre cetățenii care a răspuns apelului FACIAS, ne povestește că experiența ei cu funcționarii statului i-a transmis, aproape fără excepție, o atitudine de sfidare a cetățeanului, o atitudine prin care funcționarii statului tratează cu sarcasm, cu ostilitate cetățenii. „Este foarte grav ce se întâmplă în instituții, iar dacă oamenii nu vor avea curajul să spună lucrurilor pe nume, nimic nu se va schimba și totul va fi și mai rău”, ne-a spus Daniela. Margareta ne transmite că există o caracatiță a abuzurilor care a acaparat toate instituțiile statului, indiferent de domeniu: „Suntem umiliți și înjosiți indiferent în ce instituție mergem”.

Cei mai mulți cetățeni au reclamat faptul că cel mai des s-au simțit abuzați în instituțiile medicale. Fie că vorbim de medici, asistenți sau persoane care sunt acolo doar să asigure paza instituției. Cetățenii reclamă abuzurile diverse, cereri de șpagă pentru a li se permite vizitarea rudelor, refuzuri în a elibera cardul de sănătate sau a adeverințelor medicale și chiar condiționări cu bani din partea medicilor pentru efectuarea unor proceduri medicale.

Digitalizarea, antidotul abuzurilor?

Din păcate, nivelul abuzurilor din partea funcționarilor statului a atins, în prezent, un prag critic, încât românii au ajuns în punctul în care nu îți mai doresc interacțiunea cu aceștia. Se pare însă că digitalizarea instituțiilor este soluția pe care o văd aceștia pentru a diminua rata abuzurilor. Viorica spune că interacțiunea cu funcționarii ANAF a fost una înfiorătoare, fiind umilită constant de aceștia, dar soluția a fost digitalizarea. „Am fost adusă în starea să ies în hohote de plâns de la ANAF de mai multe ori, cu tensiunea mare, la un pas de a leșina, unde funcționarii m-au umilit. Am fost fericită când a apărut ghiseul.ro și a trebuit să mă mai duc la inspectorii aroganți sau la primărie”, ne-a spus Viorica.

Intitulată „E dreptul meu”, campania FACIAS își dorește să devină un instrument util pentru orice român care constată că îi sunt încălcate drepturile fundamentale.

Biroul de presă FACIAS

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *